Maanantai oli osaltani puolikas päivä, mutta oli hyvä päästä taas takaisin opiskelurytmiin.
Aamu alkoi teorialla ja käytännön harjoittelulla liittyen betoniverkon kiinnittämiseen seinään. Perehdyimme iskuporakoneen, eli käytännössä poravasaran, käyttöön sekä erilaisten betonikiinnikkeiden merkitykseen.
Keskustelimme muun muassa:
- Proppujen ja ruuvien roolista kiinnityksessä
- Kiinnitysjaosta, eli siitä, kuinka tiheään ja minkälaiseen rakenteeseen verkkoa kannattaa kiinnittää
- Käytännön asennusmenetelmistä, koska tulemme asentamaan betoniverkon lattialämmitysharjoituksia varten
Tämä teoriaosuus toimi hyvänä pohjustuksena tuleville harjoituksille ja antoi konkreettista tietoa työmailla tarvittavista menetelmistä.
Moottorikytkennän suunnittelua ja toteutusta
Tämän jälkeen jatkoin oman moottorikytkennän rakentamista. Päätin tehdä harjoitustyöni kokonaisvaltaisemmin, eli en vain yhtä yksittäistä kytkentää, vaan koko moottoriohjausjärjestelmän, jossa yhdistyvät:
- Suunnanvaihto
- Tähtikolmiokäynnistys
- Tasavirtajarru
Tämä lähestymistapa tekee kytkennästä monimutkaisemman, mutta halusin haastaa itseäni ja oppia mahdollisimman paljon yhdellä kertaa. Ensin piirsin kaaviokuvan, ja sen jälkeen pyrin toteuttamaan sen käytännössä sähkökeskukseen.
Vaikka päivä jäi osaltani lyhyeksi, sain kytkennän etenemään ja samalla pääsin kuuntelemaan poravasaran käyttöön liittyvää teoriaa. Tämä oli sinänsä tuttua, sillä olen käyttänyt työssäni iskuporakoneita ja proppuja lukemattomia kertoja.
Päivän tärkein anti oli moottorikytkennän kokonaisuuden hahmottaminen ja sen johdonmukainen toteutus vaihe vaiheelta. Tiistaina työ jatkuu!
Vastaa