Jakosuodinteoriaa ja moottorikytkentöjä

Keskiviikon aloitimme audiotekniikan ja jakosuotimien perusteiden parissa. Kävimme läpi, miten kela, kondensaattori ja vastus toimivat yhdessä jakosuodinkytkennässä ja millaisia ratkaisuja kaiuttimien suodattamiseen voidaan käyttää. Opettaja esitteli meille periaatepiirroksen jakosuotimesta, jonka tulemme jossain vaiheessa rakentamaan ja testaamaan käytännössä jonkin kaiuttimen kanssa.

Tutustuimme myös opettajan suunnittelemaan 3D-malliin kaiutinboksista, jossa oli huomioitu resonanssien vaimennus hieman tavallisuudesta poikkeavalla tavalla. Tämä antoi mielenkiintoisen näkökulman kaiutinsuunnitteluun ja siihen, miten akustisia ominaisuuksia voidaan parantaa rakenteellisilla ratkaisuilla.

Iltapäivällä palasin moottorikytkentäni pariin ja toteutin peruskytkennän, jossa oli hätäseis-nappi, pysäytysnappi ja starttinappi. Lisäksi mukana oli yksi kontaktori, joka kytki moottorin päälle, sekä kontaktorin NO-kärkien (normaalisti auki) kautta toteutettu pitopiiri.

Sain kytkennän valmiiksi iltapäivän aikana, ja huomenna pääsen todennäköisesti testaamaan sen käytännössä. Päivä tarjosi sekä teoriaa että käytännön harjoittelua, mikä teki siitä kokonaisuudessaan varsin mielenkiintoisen ja hyödyllisen.

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *