Sähkömoottoreiden teoriaa ja käytäntöä

Tänään päivä alkoi sähkömoottoreiden teoriaopetuksella. Katsoimme opetusvideoita, joissa käytiin läpi, miten sähkömoottorit synnyttävät magneettikentän ja mitä tapahtuu moottorin käämeissä, kun niihin kytketään jännite.

Teorian lomassa perehdyimme myös generaattoreiden toimintaan sekä siihen, miten sähkömoottoreiden ohjauspiirit rakentuvat. Kävimme tarkemmin läpi erilaisten ohjauspiirien, kytkimien ja pitopiirien toimintaa ja tarkoitusta. Lisäksi tutustuimme sähkömoottorin lämpösuojan toimintaan ja sen kytkentäpisteiden numerointiin, mikä on tärkeää moottorin suojauksen ja turvallisen käytön kannalta.

Iltapäivällä pääsimme soveltamaan oppimaamme käytännössä. Palasimme omaan luokkaamme tekemään taajuusmuuttajaohjauksia ja moottorinohjauskytkentöjä.

Aamun teoriaosuudessa kävimme myös läpi taajuusmuuttajan toimintaperiaatteen: miten se ensin muuttaa vaihtosähkön tasasähköksi ja sen jälkeen muuntaa tasasähkön takaisin vaihtosähköksi. Lisäksi keskustelimme taajuusmuuttajan aiheuttamista häiriöistä ja niiden syistä. Totesimme, että mitä lähempänä siniaaltoa tasasuuntaajan ulosantama jännite on, sitä vähemmän häiriöitä muodostuu.

Päivä tarjosi hyvän yhdistelmän teoriaa ja käytäntöä, ja oli mielenkiintoista päästä soveltamaan aamulla opittuja asioita heti iltapäivän työskentelyssä.

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *