Maanantai alkoi tällä kertaa hieman teoriapainotteisemmin, sillä teimme heti aamusta toisen sähköalan opettajan laatiman kokeen. Kokeen aiheena olivat erilaiset sähkölaskut, joissa hyödynsimme peruskaavoja, kuten Ohmin lakia.
Tarkistimme kokeen yhdessä, ja siitä syntyikin mielenkiintoisia keskusteluja. Vaikka keskustelu painottui pitkälti minun ja opettajan väliseksi, nousi esiin ajatuksia, jotka herättivät pohdintaa myös muissa.
Yksi mielenkiintoinen keskustelu koski tilannetta, jossa 55 watin hehkulampun jännitteen laskiessa virta yllättäen kasvaisikin suureksi. Laskennallisesti tämä ei ole mahdollista, jos oletukset ovat oikein, mutta jos lähdemme siitä ajatuksesta, että lampun teho pysyy aina 55 watissa, niin silloin toki virran on pakko kasvaa jännitteen laskiessa. Tämä liittyi opettajan huomioon siitä, että joskus auton tyhjentyneen akun takia jännite laskee käynnistettäessä, mikä voi vaurioittaa ajovaloja.
Itse kuitenkin pidin kiinni teoriastani, jonka mukaan kyse ei ole siitä, että lampun teho pysyisi aina vakiona, vaan siitä, että teho on jännitteen ja virran tulo. Hehkulampun nimellisjännitteellä ilmoitettu teho pätee vain kyseisellä jännitteellä. Keskustelu jäi siis tavallaan auki, mutta herätti hyvää pohdintaa siitä, miten sähköopissa oletukset vaikuttavat laskuihin ja käytännön tilanteisiin.
Iltapäivällä siirryimme moottoriasioiden teoriaan toisen opettajan johdolla. Tällä kertaa keskityimme taajuusmuuttajien ominaisuuksiin ja kytkentöihin. Tämä oli erityisen mielenkiintoista, sillä pääsimme tutkimaan käytännössä, miten taajuusmuuttaja toimii ja mitä kaikkea sen asetuksilla voidaan säätää.
Huomasin päivän aikana, että tällaisessa työpajamaisessa opiskelutavassa ne, jotka osallistuvat aktiivisesti, saavat opetuksesta eniten irti. Sivusta seuraajat eivät välttämättä saa yhtä syvällistä ymmärrystä aiheesta. Mainitsin tästä opettajalle, ja hän totesi viisaasti, että niinhän se opetuksessa usein on – aktiivinen osallistuminen tuo aina eniten oppia.
Kaiken kaikkiaan päivästä jäi hyvä ja positiivinen fiilis. Teoria ja käytäntö tukivat toisiaan, ja vaikka kaikki asiat eivät välttämättä ratkenneet täysin, syntyi hyviä keskusteluja ja uusia näkökulmia sähköopin periaatteisiin.
Vastaa